Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW, 4x4, DSG

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW, 4x4, DSG

Kodiaq zahájil ofenzivu Škody v segmentu SUV před třemi lety. Za tu dobu přibylo konkurentů a trh pozměnily přísnější emisní limity. Škodovka si přesto stále drží pevně svou pozici.

Z velkých, cenově dostupných SUV jsme v testech dále chválili Peugeot 5008. Pro řadu zákazníků může být ale limitující absence pohonu všech kol. Korejské značky jsou zase výrazně dražší, zvláště pak s pohonem všech kol. Respektive nevyrábějí přímého konkurenta. Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na nový Seat Tarraco, který se kodiaqu plně vyrovná, v rámci prvních testovacích jízd se nám zdál i lépe odhlučněný, koupit ho lze ale dráž, protože je v základní výbavě lépe vybaven. To platí i o Volkswagenu Allspace. A právě cena je u nových firemních automobilů velmi často ukotvena v car policy. Škoda Kodiaq svou cenou, nabídkou výbav, pohonných jednotek a převodovek vyhoví neobvykle širokému spektru zákazníků. A ke klasickému kodiaqu navíc přibyly atraktivní verze Scout, Sportline a RS.

Variabilní interiér nemusí být samozřejmostí

Kodiaq válcuje konkurenci zavazadlovým prostorem. 720 litrů podle metodiky VDA až na sourozenecký Seat Tarraco nenabízí nikdo, 2065 litrů po sklopení sedadel druhé řady se pak blíží hodnotám užitkových automobilů. Mít plně variabilní sedadla druhé řady pak v běžném životě přináší nespočet výhod ať už při převozu nákladu nebo cestujících. Své o tom ví především rodiče, kteří mohou sklopit opěradlo a umožnit tak nerušený spánek dětem, což pomůže především při delších a náročnějších cestách. Přestože nadprůměrný vnitřní prostor u automobilů SUV k tomu přímo vybízí, je na trhu stále řada SUV či crossoverů, které polohovatelná opěradla nenabízejí ani v příplatkové výbavě. Kodiaq ani v tomto ohledu nezklame. Už od základní výbavy Active lze opěradla polohovat v dostatečném rozsahu a sedadla posouvat o více jak 150 mm. Jako první model české automobilky je vybaven na přání i třetí řadou sedadel.

Kodiaq dále nabízí mnoho „simply clever“ detailů, konkrétně rovných třicet. Mezi ty nejzajímavější patří ochrana hran dveří, elektricky ovládaná dětská pojistka v zadních dveřích nebo opěrky hlavy poskytující oporu při spaní. Za příplatek bude k mání (u Škody poprvé) vyhřívaný volant.

Pohon 4x4 nezklame

V ceníku Škody Kodiaq dominuje pohon všech kol, jehož srdcem je elektronicky řízená lamelová spojka Haldex páté generace. Neustále panují dohady o tom, který systém pohonu je lepší, zda trvalý pohon všech kol známý například z Audi či Subaru, nebo s Haldex spojkou. Pravdou je, že výhody obou systémů se stále více smazávají. Haldex už dnes de facto pracuje jako trvalý pohon všech kol. K úplnému odpojení zadní nápravy dochází jen při parkování a přímé jízdě bez natočení kol. Celý systém reaguje primárně podle točivého momentu tak, aby vůbec nedošlo k prokluzu předních kol. Přitom se zároveň bere ohled na otáčky jednotlivých kol a hodnotu příčného zrychlení, takže systém umí stabilizovat automobil v zatáčkách. Kodiaq jsme mohli vyzkoušet na sněhu a nutno uznat, že systém pohonu 4x4 pracuje naprosto plynule a intuitivně. Navíc je velmi dobře sladěn se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. A jak už to u velkých SUV bývá, zapnutá stabilizace výrazně dohlíží nad bezpečností a tak vás ani na sněhu nepustí do přetáčivějšího průjezdu zatáčkou.

TCO drží na uzdě

Náklady na servisní prohlídky jsou díky dostatečně dlouhým intervalům v segmentu jedny z nejnižších. Po ujetí 210 000 km za ně zákazník zaplatí 52 800 Kč. Jedna servisní prohlídka tak vyjde v průměru na 7540 Kč s DPH. Servisní intervaly jsou nastaveny po 30 000 km nebo 1 roce. Jen první servisní prohlídka má interval 30 000 km/2 roky.

Výměna ozubeného řemene včetně vodního čerpadla je předepsána po 210 000 km. Náklady na díly jsou 9850 Kč s DPH, práce stojí 2871 Kč. Celkem tak zákazník zaplatí 12 721 Kč s DPH.

Kodiaq drží na uzdě i většinu nejpotřebnějších náhradních dílů. Za vyšší považujeme jen kompletní vnější zpětné zrcátko, které stojí přes 20 000 korun, mírně nad průměrem je také přední (22 708 Kč s DPH) a zadní nárazník (21 457 Kč). Naopak ceny běžných spotřebních dílů, jako jsou tlumiče, brzdové kotouče nebo třecí segmenty brzd, jsou přívětivé. Dalším pozitivem škodovky jsou nadprůměrně vysoké zůstatkové hodnoty.

Dlouhodobá spotřeba 7,3 l/100 km

V rámci testu jsme zkoušeli verzi 2.0 TDI se 140 kW, pohonem všech kol a samočinnou převodovkou. Dlouhodobou spotřebu lze při defenzivnějším stylu jízdy udržet do 7 l/100 km, při běžném jízdním stylu bude přibližně o 0,5l/100 km vyšší. Spotřebu paliva testujeme už osm let na stejných silničních úsecích v Praze, rovinatém úseku dálnice D11 mezi 8 a 39 km a na podobném úseku okresní silnice I/12 mezi Prahou a Kolínem. Výsledky měření jsou uvedeny v příslušné tabulce. V rámci kombinovaného měření jsme dosáhli spotřeby 7,3 l/100 km.

Není bez zajímavosti, že jsme stejnou verzi kodiaqu testovali i v roce 2017, tedy před rehomologací motoru a na stejném okruhu jsme dosáhli spotřeby 7,0 l/100 km, tedy o 0,3 l/100 km nižší. Palubní počítače v obou automobilech ukazovaly téměř přesně – proměřovaly jen o 0,1 l/100 km.

Zdroj: http://www.business-car.cz/testy/suv/test-skoda-kodiaq-2-0-tdi-140-kw-4x4-dsg

CUPRA ATECA

NOVÁ CUPRA ATECA více...

Marketingové akce ,

Škoda Superb facelift

Modernizovaná Škoda Superb přijíždí na trh více...

Testy aut ,

Nová Cupra Ateca

SEAT? Ne! Je to CUPRA! více...

Testy aut ,