Nová Cupra Ateca

Nová Cupra Ateca

Tohle není obyčejný SEAT Ateca. Je to totiž CUPRA Ateca. První model nové značky. Je to sportovní SUV. Vyzkoušeli jsme ho v testu.

To, že nejde o obyčejnou Atecu poznáte na první pohled. Přední nárazník je mnohem ostřeji tvarovaný s velkými nasávacími otvory, ve spodní části navíc s nápisem CUPRA. Z boku vyniknou specificky tvarovaná kola (ta na testovaném autě jsou příplatková) s prosvítajícími velkými brzdami Brembo a zezadu čtveřice koncovek výfuku, nápis CUPRA a střešní spoiler. Rozšířenou karoserii nebo jiné zběsilosti tady nenajdete.

Ovšem z interiéru mám poněkud rozporuplné pocity, protože přestože SEAT tento model prezentuje jako model jiné značky, příliš změn tu není. Ta nejzásadnější je kryt airbag ve volantu. Ten má evokovat to, že je z karbonu a dostal měděný znak CUPRA. Z karbonu ale není, navíc tento dekor působí trochu “levně”. Vše ostatní je tu prakticky stejné jako v kterékoliv jiné Atece. Je to prostě moc obyčejné a to je škoda! Alespoň, že sportovní skořepinová sedadla, která si můžete objednat i do Leonu Cupra, jsou v nabídce…

300 koní a pohon všech kol

CUPRA Ateca je v nabídce výhradně v jedné jediné verzi. Ceník obsahuje pouze provedení s dvoulitrovým přeplňovaným motorem TSI s výkonem 221 kW/300 koní a točivým momentem 400 Nm, který přes dvouspojkovou převodovku DSG pohání všechna čtyři kola.

test-2019-cupra-ateca- (51)

Tahle rychlá CUPRA Ateca je vlastně s trochou nadsázky takovým Leonem ST Cupra 300 4Drive na chůdách, protože používá takřka totožnou techniku. Je sice o něco pomalejší (0 – 100 km/h: 5.2 s a maximální rychlost 247 km/h) než Leon (4,5 s a 250 km/h), ale motor má stejný projev. Jeho zátah je mohutný napříč celým otáčkoměrem, ale je naprosto lineární. Nemá žádnou špičku, žádnou gradaci výkonu, jen masivně táhne. Je to chyba? Vlastně není, protože u takového auta se asi úplně neočekává, že bude jezdit po závodním okruhu, naopak půjde o rychlý každodenní dopravní prostředek, s nímž si řidič užije i víkendu na svých oblíbených okreskách.

Když pak silnice oschla, věřte mi, že jsem byl vážně překvapený, jak rychle a přitom jistě dokáže tohle auto v reálném světě jezdit. Jeho vedení je přesné a 100% spolehnout se můžete i na podvozek. Jeho nastavení lze – ostatně jako další součásti auta – upravit změnou jízdního režimu od komfortního přes sportovní nebo nejostřejší Cupra, ale jsou tu i tři další režimy: konfigurovatelný individuální, “zimní” a off-road.

Ani v Cupra režimu není auto prkenné, jakkoliv je samozřejmě nejtvrdší, přesto dokáže nerovnosti velmi dobře filtrovat. Adaptivní podvozek DCC (navíc se sníženou světlou výškou o 10 mm) je v tomto autě v sériové výbavě. V nejostřejším režimu o sobě dá vědět také výfuk. Ten je tu konečně naladěn tak, aby bylo auto slyšet i zvenku, nikoliv jen uvnitř pomocí falešného brumlání z reproduktoru, které se mně osobně nikdy a v žádném autě nelíbilo. Tady uslyšíte jen motor a výfuk. Ten příjemně brumlá, ale dokáže i prásknout. A to nejen při ostřejší jízdě při přeřazení nebo podřazení, ale i při pouhém vytáčení motoru na volnoběh.

Komfort nebo sport?

To je velmi správná otázka, zejména v případě, kdy se zaměříme na DSG. To totiž při klidné jízdě vůbec nefunguje špatně, ale jakmile začnete šlapat na plyn, objeví se drobnosti, které vás začnou štvát. Anebo alespoň mě štvaly. Je to zejména to, že manuální režim řazení není tak úplně manuální, ale převodovka prostě řadí sama. A to jak směrem dolů, tak i nahoru. Jen si to představte, držíte auto v zatáčce pod plynem ve středních otáčkách a na výjezdu jdete na plyn. Co se stane? Auto začne zrychlovat, ale pak si převodovka uvědomí, že šlapete na plyn hodně, takže podřadí. Jenže na nižší stupeň je motor těsně před červenými otáčkami, takže během okamžiku zase řadí nahoru. Totéž, když chcete motor ždímat jako houbu. Nenechá ho “štěkat” v omezovači, ale prostě přeřadí na vyšší rychlost. Štvalo mě to u SEATu Leon Cupra (O.K., je to SEAT – tedy normální rychlé auto) a štve mě to i u cupry. A to právě o to víc, protože má jít o ‘tu sportovní značku’, tedy z hlediska dynamiky a jízdy víc než právě “jen” SEAT.

Kromě toho se tu sedí vysoko. Hodně vysoko i na poměry SUV. Čekal bych, že ve sportovním modelu bude naopak posez co nejnižší – samozřejmě s ohledy na to, že jde o SUV. Ve světle těchto skutečností už tak nepřekvapí, že v základní výbavě je 8″ barevný dotykový displej s navigací či Top View kamera s 360° zobrazením okolí vozu pro bezpečné parkování. V rámci příplatkové výbavy si také můžete pořídit elektricky sklopné tažné zařízení…

test-2019-cupra-ateca- (48)

Závěr a cena

CUPRA Ateca je prvním modelem nové sportovní značky.Ta sama hlásá, že tady nejde o styl a exkluzivitu, ale o sportování. No… Rychlé tohle auto je. A to nejen v přímce, ale i v zatáčkách. Sportovní ale podle mě není. Otázka je, jestli je to ale špatně. A podle mě také ne. Přece jen jde o SUV, o auto, s nímž budete jezdit pořád – třeba za pracovními povinnostmi, s dětmi do kroužků anebo na chatu či chalupu, kam se nakonec i díky sériově dodávanému pohonu všech kol dostanete i po dešti.

Pak jsme ale u toho, zda opravdu potřebujete vrcholnou verzi za bratru 1,2 milionu korun základní ceny. Nestačil by vám přeci jen obyčejný dvoulitr TSI se 140 kW/190 koňmi ve sportovně se tvářící výbavě FR, který s pohonem všech kol a převodovkou DSG v ceníku startuje na akčních 804 900 Kč? Ten sice nebude mít čtyři koncovky výfuku, nebude tak rychlý, ani hlučný ba ani výjimečný, ale čtyři sta tisíc je už docela velká cifra. Vlastně to je jedna další Ibiza třeba pro dceru.

Pokud ale chcete to nejlepší, chybu rozhodně neuděláte, protože CUPRA Ateca vůbec není špatné auto. Je vážně rychlá, její podvozek dokáže velmi dobře filtrovat nerovnosti a navíc vzbuzuje velkou pozornost kdekoliv se objevíte. A to nejen sytým zvukem z výfuku, ale i tím, že lidé nebudou vědět, o jaké auto vlastně jde.

 

Zdroj: https://auto-mania.cz/test-cupra-ateca-2-0-tsi-4drive-dsg-2019/

CUPRA ATECA

NOVÁ CUPRA ATECA více...

Marketingové akce ,

Škoda Superb facelift

Modernizovaná Škoda Superb přijíždí na trh více...

Testy aut ,

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW, 4x4, DSG

Škodovka v segmentu SUV více...

Testy aut ,