70. léta a úspěchy značky SEAT

70. léta a úspěchy značky SEAT

Kompaktní sportovní vozy hrály v 70leté historii značky SEAT a její produktové nabídce vždy důležitou roli. Nepřetržité úspěchy značky SEAT byly založeny na výkonech a ovladatelnosti sportovního vozu ve spojení se správnými rozměry, cenou a očekávanou bezpečností.

Kdo chce vytvořit správný sportovní vůz pro příslušnou éru, ten se musí přizpůsobit požadavkům zákazníků. A v případě nutnosti nemít strach z revolučních kroků. Zatímco před 60 lety byla kupé velkou módou, dnes z trhu již téměř vymizely dokonce i třídveřové vozy. Ohlédneme se v rychlosti na vybrané modely SEAT z uplynulých 70 let značky, které byly ikonami na španělském trhu se sportovními vozy.

V roce 1966 probíhala motorizace Španělska vysokou rychlostí. SEAT 600 měl velkého bratra, jímž byl prostornější a výkonnější cestovní vůz 850. O pouhý rok později se zrodil model 850 Coupé. Jeden z prvních exkluzivních vozů vyráběných ve Španělsku byl evolucí modelu SEAT 600. Interiér nabízel sedadla v uspořádání 2+2 a motor uložený vzadu poháněl zadní kola. Motor modelu 850 měl dvojitý karburátor, pro Coupé se zvýšil kompresní poměr. Model 850 Coupé byl prvním vozem SEAT s kotoučovými brzdami vpředu.

V roce 1975 se na scéně objevil první výsledek činnosti tehdy zcela nového technického centra SEAT. SEAT 1200 Sport byl prvním modelem navrženým exkluzivně pro španělskou značku. Tento originál maximálně využíval disponibilní zdroje. Design navrhl Aldo Sessano, talentovaný italský designér. Karosérii vyráběla společnost Inducar, kterou vedl Antoni Amat. O rok později následoval SEAT Sport 1430 s výkonem 77k. V originálním interiéru jsou velmi pečlivě řešeny detaily. Do ukončení výroby v roce 1979 bylo vyrobeno 19 322 vozů. Dlouhý a rychlý stín modelu SEAT 127 se objevil na scéně v roce 1981. Jednalo se o sportovní verzi s označením Fura Crono. Nebylo to kupé jako u předchůdce. Pro značku SEAT vznik tohoto modelu znamenal posílení image dynamismu a sportovnosti. Na základě modelu Fura Crono šel SEAT ještě dál a představil verzi modelu Fura Crono. Za její volant po tři roky usedli ti nejlepší španělští jezdci. O pár let později přišla na scénu Ibiza SXi a byla to sázka na modernost. Model se zařadil mezi nejlepší značky. V modelové řadě Ibiza samozřejmě nemohla chybět sportovní verze. Její chvíle přišla čtyři roky po premiéře Ibizy. A pod její kapotou se objevila významná technická novinka - elektronicky řízené vstřikování paliva pro osvědčený motor 1,5 litru. Ibiza SXi navázala na estetické pojetí Fura Crono širokými blatníky, kryty bočních prahů a černými bočními ochrannými lištami po celém obvodě karoserie. 

Píše se rok 1993 a na scéně se objevuje Ibiza GTI. Druhá generace povyrostla na 3,8 metru a ukázala, že se správnými ingrediencemi dokáže být opravdovým GTI. Nová platforma umožnila vytvořit velký interiér při zachování kompaktních vnějších rozměrů. Tentokrát, na rozdíl od předchozích modelů, nedávala Ibiza svůj sportovní charakter najevo tak okatě. Svaly měla diskrétně schované pod kapotou: v tomto případě měly podobu dvoulitrového motoru se vstřikováním benzinu a největším zdvihovým objemem ve svém segmentu.

Od třetí generace Ibizy dává SEAT svým sportovním vozům označení FR. V roce 2020 pokračují tradici sportovní verze FR na základě páté generace Ibizy. Model Ibiza FR je sportovním vozem, ale jak je v historii značky SEAT obvyklé, svou konstrukcí a výbavou je důsledně přizpůsobena požadavkům zákazníků.

SEAT investuje více než 30 milionů eur do testování motorů

více...

Výhradně elektricky poháněné SUV ID.4 přijíždí na scénu!

více...

Volkswagen zvýšil investice do budoucích technologií na 73 miliard eur

Investice do digitalizace se zdvojnásobí na 27 miliard eur více...

Zajímává Vás, co se děje nového? Odebírejte naše akce!