70 let důmyslu, to jsou neobvyklé automobily značky SEAT pro slavnostní okamžiky nebo autentické vynálezy

70 let důmyslu, to jsou neobvyklé automobily značky SEAT pro slavnostní okamžiky nebo autentické vynálezy

Elektromobil doprovázel olympijský oheň na posledním úseku k místu slavnostního zahájení olympijských her, které se uskutečnily v roce 1992 v Barceloně. Tímto vozem byl elektrický SEAT Toledo.

Rok 2020 nevstoupí do dějin jen jako olympijský rok, ale SEAT letos slaví své 70.výročí. To už je dlouhá historie. V jejím průběhu vznikl bezpočet neobvyklých a jedinečných automobilů, jakým je i již zmíněné Toledo, první elektrický SEAT.

Hmotnost vozu zvýšilo z 1015 na 1545 kg 16 olověných akumulátorů. V městském provozu bylo možné ujet na jedno nabití 55 km. To byl dostatečný dojezd k tomu, aby elektrický SEAT Toledo mohl jet také v čele maratonského závodu v poslední den olympijských her.

SEAT Toledo nebyl jediným oficiálním vozem těchto olympijských her, ale byl to "Vůz šampionů". Každý z 22 španělských medailistů obdržel exkluzivní vůz SEAT Toledo Podium, vyvinutý speciálně pro ně. Toto Toledo se odlišovalo lakováním ve dvou odstínech šedé a ve své době maximálně luxusní výbavou interiéru. Mezi sedadly byl uložen dokonce fax a telefon. Interirér krémové barvy měl kožené čalounění a dřevěné ozdobné obložení na přístrojové desce a dveře.

V roce 1956 vznikl na základě prvního modelu značky SEAT vůz SEAT 1400 Visitas. Označení "Visitas" prozrazovalo jeho určení pro návštěvy. Vůz 1400 Visitas, bez dveří i střechy, byl ideální pro přepravu významných návštěvníků výrobního závodu SEAT. Jeho výrobu obstarali stejní zaměstnanci, kteří vyráběli vozy 1400 ze sériové  produkce. V roce 2005 proběhla renovace "spojením" dvou vyrobených vozů do jednoho s přispěním zaměstnanců SEAT, kteří odešli do předčasného důchodu.

V roce 1964 se objevila další ikona značky SEAT. Model SEAT 600 nalezl uplatnění jako vůz pro významné představitele, kteří navštívili výrobní závod. Nikdo by neřekl, že tento malý městský vůz posloužil jako základ pro SEAT Savio. Jednalo se o MPV se třemi řadami sedadel a rozvorem náprav pouhé 2 metry. Savio díky tomu mohlo snadno manévrovat mezi montážními linkami.

Dalším modelem koncernu SEAT byl SEAT Panda "Papamóvil", tento vůz však nebyl pancéřovaný, a tak se z bezpečnostních důvodů používal pouze uvnitř stadionů. Na zakázku hlavy státu přetvořil SEAT v roce 1986 model Ibiza. Jednalo se o dar, který převzal současný španělský král Filip VI. Vůz dostal označení SEAT Ibiza Rey čili Ibiza Král. Tento model vycházel z technického základu modelu Ibiza SXI. Výroba této verze se se přitom rozeběhla až o dva roky později. Její výbava zahrnovala motor o výkonu 100 k se vstřikováním benzinu a dvouokruhovou brzdovou soustavu s kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením.

Za vznikem dalšího exkluzivního modelu SEAT, SEAT Leon CUPRA "Pies Descalzos" (v češtině "naboso"), stojí štědrá umělkyně. Vůz nese název podle nadace pro podporu dětí bez domova v Latinské Americe, kterou založila kolumbijská zpěvačka Shakira. Vozu s jejím podpisem se říkalo také SEAT Leon Shakira, protože byl upraven podle vkusu této přítelkyně.

AUTOMOBILOVÉ MILNÍKY V HISTORII ZNAČKY SEAT

SEAT překonal milník jednoho milionu vyrobených vozů již před příchodem modelu SEAT Ibiza. Šestnáct let po zahájení výroby automobilů sjel z montážní linky SEAT 124 jako SEAT "one milion", řízený tehdejším ministrem průmyslu.

V roce 1982 byl představen SEAT Ronda na základě modelu SEAT Ritmo. Jeho vývoj probíhal z velké části v režii společnosti SEAT ve spolupráci s firmou Rayton Fissore. Pokud bychom měli hledat milníky v oblasti sportu, pak bychom se měli kromě slavných vozů 124 z Rallye Monte Carlo podívat do roku 2014. Tehdy se stal ikonou SEAT Leon CUPRA SC 280 " Nürburgring record " se svým, zaslouženým a explicitním označením.

SÍLA TVOŘIVOSTI

Mezi nejdůmyslnější automobily patří soutěžní vůz SEAT IBIZA "bimotor" což ve španělštině znamená "dva motory". Soutěžn jezdec José Mária Serviá překvapil v roce 1986 s vozem SEAT Ibiza 4x4 své soupeře ve španělském mistrovtsví automobilových soutěží na šotolinových cestách, při nichž bylo zapotřebí hodně trakce a výkonu. Trakce byla specialitou také pro ohromující vůz SEAT Ateca "Mattracks", který byl vyroben pro novinářskou prezentaci v roce 2017, u příležitosti akce SEAT Ateca Snow Experience. Kola modelů Ateca 2.0 TDI 190 k 4Drive nahradila sada sněhových pásů z produkce společnosti Mattracks.

Čisté linie vozu s uspořádáním interiéru 2+2, to je vůz SEAT Ibiza Cabrio, který navrhlo studio Italdesign. V roce 2014 se objevil SEAT Ibiza Cupster, přitažlivý a elegantní speedster s nízkým čelním oknem a dvěma vybouleními za sedadly. Ale dosud neuzrál čas pro výrobu prvního oetvřeného modelu SEAT od roku 1969, kdy SEAT nabízel 850 Spider.

SEAT Marbella Pick Up se měl vyrábět. Jednalo se o jednodušší a snadněji realizovatelnou verzi koncepčního vozu Marbella Playa. Ani ta se však nakonec do výroby nedostala. Nejzajímavějším prvkem byla ložná plocha oddělená od kabiny pouze ochrannou mříží.

Posledním kouskem z jedinečných kreací značky SEAT je SEAT Leon Trencadís, který je uměleckou kamufláží použitou v poslední fázi vývoje čtvrté generace modelu. Trencadís nemá jen dekorativní funkci, ale vychází z nejaktuálnějších hodnot. A bezpochyby každý, kdo spatřil vůz projíždět kolem, si jasně uvědomil, že zahlédl SEAT "stvořený v  Barceloně".

 

Nové zcela elektrické SUV ID. 4 přichází na scénu!

VOLKSWAGEN spouští předprodej nového SUV ID. 4 více...

CUPRA zahajuje výrobu nového modelu Formentor

Formentor zvýší objem výroby závodu Martorell o více než 10 procent více...

Aerodynamický prototyp ŠKODA 935

ŠKODA 935 DYNAMIC není však pro fanoušky zajímavá jen z hlediska své automobilové konstrukce, ale především technickými tvary. více...

Zajímává Vás, co se děje nového? Odebírejte naše akce!